ORANGE DAY 2020
W dniu 25 XI 2020 wystartowała w całej Europie kampania ORANGE DAY – to 16 dni, które poprzez różne działania mają uwrażliwić opinię publiczną na problem przemocy wobec kobiet oraz różnych form dyskryminacji ze względu na płeć.
Kampania ma charakter międzynarodowy a została zainicjowana przez ONZ w roku 2009. W Polsce po raz drugi kampania obejmie 10 miast, w których działają Kluby Międzynarodowej Organizacji Soroptimist International. Soroptimist to jedna z najstarszych organizacji założonych przez kobiety i dla kobiet, organizacja mająca status konsultanta przy ONZ a także Radzie Europy.
Dlaczego 16 dni – to czas miedzy 25 XI czyli MIĘDZYNARODOWYM DNIEM ELIMINACJI PRZEMOCY WOBEC KOBIET, proklamowanym przez ONZ w 1999 roku a 10 XII czyli MIĘDZYNARODOWYM DNIEM PRAW CZŁOWIEKA, także proklamowanym przez ONZ tyle, że w roku 1948! Daty te zatem w symboliczny sposób podkreślają fakt, iż prawa kobiet to prawa człowieka.
Kolor kampanii to POMARAŃCZOWY! W tych dniach organizujemy różne spotkania, panele dyskusyjne, pikiety, nosimy również elementy garderoby w pomarańczowym kolorze np. czapki, berety, szale czy rękawiczki. Bądźmy solidarni w naszym sprzeciwie wobec przemocy, której doświadczają kobiety, zwłaszcza w krajach gdzie toczą się konflikty zbrojne. Powiedzmy razem: STOP PRZEMOCY WOBEC KOBIET
Zarówno w roku ubiegłym (2019) jak i w tym (2020) Honorowy Patronat nad akcją objął Pan Prezydent Profesor Jacek Majchrowski – w ramach tego patronatu na pomarańczowo zostały podświetlone obiekty będące w gestii miasta – Hala sportowo-widowiskowa Tauron Arena, przeprawa pieszo – rowerowa przez Wisłę czyli popularna Kładka Bernatka a w tym roku także wieża Ośrodka TV na Krzemionkach. Informacja o kampanii społecznej ORANGE THE WORLD. STOP PRZEMOCY WOBEC KOBIET ukazała się na portalach miejskich Magiczny Kraków oraz Co w Krakowie. Obszerny artykuł nt. zarówno problemu przemocy jakiej doświadczają kobiety i dziewczęta jak i samej akcji ukazał się w dwutygodniku miejskim KRAKÓW.pl nr 119(251) z 20 listopada 2019.
W okresie miedzy 25 XI 2019 a 10 XII 2019 na słupach ogłoszeniowych obecnych na ulicach Krakowa zawisły plakaty promujące kampanię społeczną STOP PRZEMOCY WOBEC KOBIET. Doświadczenia ubiegłoroczne pozwoliły nam –soroptymistkom krakowskim na intensyfikację działań w roku 2020.
Po pierwsze został wyprodukowany 30 sekundowy spot promujący kampanię społeczną ORANGE THE WORLD. STOP PRZEMOCY WOBEC KOBIET, który dzięki przychylności Zarządu MPK S.A. był wyświetlany w autobusach zarówno na liniach miejskich jak i podmiejskich przez 7 dni, począwszy od 25 XI 2020. Spot ten był także wyświetlany na wielkim ekranie Teatru Bagatela na rozpoczęcie kampanii w dniu 25 XI 2020 i na zakończenie kampanii w dniu 10 XII 2020. W efekcie informacje zawarte w tym materiale mogły dotrzeć do dużej liczby osób. Obu instytucjom serdecznie dziękujemy.
W Radiu Zet został wyemitowany wywiad, jakiego w związku z tą kampanią społeczną udzieliły Karina Mostowik –Prezydentka Unii Klubów Polskich SI oraz Anna Wszelaczyńska piastująca godność Prezydentki Federacji Europejskiej SI.
Kampanię wsparły także Zarząd i Rada Dzielnicy VXIII oraz przedsiębiorczynie zrzeszone w Loży Kobiet Biznesu Krakowskiej Izby Przemysłowo – Handlowej, eksponując kampanijne plakaty na tablicach ogłoszeniowych w swoich firmach. Rzecz jasna, informacje o kampanii, zdjęcia oraz spot były zamieszczane na naszym klubowym Fb.
Pierwszy Krakowski Klub zaplanował także w ramach tej kampanii społecznej cykl spotkań z prawnikiem (prawniczką), psychologiem, terapeutą , policjantką a także ofiarą przemocy. Spotkania odbywają się online sukcesywnie w ciągu pierwszych dwu kwartałów 2021 roku.